Tematyka monet
Józef Chełmoński
W malarstwie Józefa Chełmońskiego zawiera
się kwintesencja polskiej wsi, świat jej
mieszkańców, przyrody i pejzażu. Tym
tematom artysta pozostał wierny przez
całe życie. Wychowywał się w rodzinnym
majątku pod Łowiczem, a ostatnie 25 lat
życia spędził w wiejskim dworku Kuklówce
koło Grodziska Mazowieckiego. Studiował
w Warszawie i Monachium, dłuższy czas
przebywał w Paryżu, gdzie odniósł sukces
artystyczny i finansowy. W wielkomiejskich
parkach tęsknił jednak do dzikiej natury
i chłopskich chat; nieodmiennie malował
folwarki, rozpędzone zaprzęgi końskie,
sceny przed karczmą i w polu, a wszystko
na tle krajobrazów zapamiętanych z wędrówek
po Mazowszu i z podróży na Ukrainę,
Podole, Litwę czy Polesie.
Twórczość Chełmońskiego, zaliczana do
realistycznego nurtu w malarstwie polskim,
przekracza ramy tego przyporządkowania.
Jeden z jego wczesnych obrazów, Żurawie,
z porzuconym przez towarzyszy okaleczonym
ptakiem na bliskim planie, wyprzedza
przecież o kilkanaście lat pomysły malarzy
symbolistów, także ze względu na kolorystykę
i oryginalną kompozycję. Znane
wszystkim Babie lato, budzące oburzenie
ówczesnej krytyki niestosownością
tematu, było pierwszym obrazem ukazującym
chłopkę nie przy pracy, ale leżącą
w rozmarzeniu na łące. Dziewczyna należy
tu do natury, nieupiększonej jak ona sama,
ale jednocześnie pełnej poezji. Takie widzenie
świata objawiło się najpełniej w późnych pracach
Chełmońskiego, w których zaobserwowany
widok stepu, podmokłej łąki czy leśnej
drogi stawał się pod pędzlem artysty wizją
przenikającej przyrodę duchowości.
Odrębność postawy artystycznej Chełmońskiego
wynikała z jego niechęci do zastanych
stereotypów obrazowania, które odrzucił,
zawierzywszy własnej intuicji i instynktowi
malarskiemu. Jako człowiek buntował się
przeciw konwenansom towarzyskim i sztuczności
życia salonowego. Demonstrował to
także w ubiorze – niezbyt starannym, skomponowanym
z elementów stroju miejskiego
i chłopskiego. Zarówno w sztuce, jak i w życiu
najwyżej cenił autentyczność.
Awers monety stanowi transpozycję lewej
części obrazu olejnego Józefa Chełmońskiego
Noc na Ukrainie zimą z 1877 roku.
Na rewersie widnieje portret Józefa
Chełmońskiego, wzorowany na wizerunku
narysowanym przez Leona Wyczółkowskiego
w 1900 roku; w tle motywy z obrazu
Chełmońskiego Żurawie z 1870 roku.
dr Urszula Makowska
Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk