Tematyka monet
Olga Boznańska
Już za życia Olga Boznańska zdobyła wysoką pozycję
w sztuce europejskiej. Urodziła się i wychowała
w Krakowie, w rodzinie polsko-francuskiej; studiowała
w Monachium, a później mieszkała w Paryżu,
skąd przyjeżdżała do kraju i nadsyłała obrazy
na wystawy.
Wypracowała indywidualną formułę malarstwa,
stawiając sobie wysokie wymagania, nieustannie
kształcąc rękę i oko, traktując sztukę poważnie
i widząc w niej jedyną treść swojego życia. Specjalizowała
się w portrecie, choć w okresie monachijskim
tworzyła też sceny rodzajowe, a w następnych
latach widoki z okna pracowni, wnętrza oraz wirtuozowskie
martwe natury.
Portretowała dorosłych i dzieci, przedstawiała
arystokrację, elity intelektualne i artystyczne, lecz
również osoby z najbliższego otoczenia. Nie idealizowała
swoich modeli; pokazywała fizjonomie
wrażliwe i myślące, ale potrafiła również podkreślić
wyraz pychy, samozadowolenia lub bezmyślności.
Wnikliwej analizie psychologicznej towarzyszyło
mistrzowskie oddanie rysów twarzy, postawy
i gestów rąk, które artystka traktowała jako element
mówiący niekiedy więcej (lub co innego) niż
mimika.
Tajemnicą jej malarstwa było połączenie owej
wyrazistej charakterystyki modela ze specyficznym
niedopowiedzeniem formy poprzez rozproszenie
kształtów w wibrującej mgle drobnych plamek.
Ta technika pozornie przypomina doświadczenia
impresjonistów, ale obrazy Boznańskiej odróżnia
od nich przyćmione światło i ograniczona skala
barw o wyjątkowym bogactwie niuansów, a także
specyficzna szorstka faktura. Osiągała ją, malując
farbami olejnymi na podłożu tekturowym,
co dawało efekt matowej powierzchni rozjarzonej
kolorami. Odmiennie od impresjonistów pojmowała
też cel sztuki. Nie chodziło jej o ukazanie fragmentu
rzeczywistości, która zmienia się pod wpływem
światła, lecz o wydobycie tego, co bezczasowe, choć
istniejące pod fizycznymi kształtami. Nie o obiektywną
relację, ale o skrajnie subiektywną wizję, kształtowaną
przez własną osobowość, przez pasję w docieraniu
do prawdy o człowieku i o istocie malarstwa.
dr Urszula Makowska
Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk