Topics of coins
Bydgoszcz Canal (in polish)
Kanał Bydgoski, wybudowany w latach
1773–1774, jest wyjątkowym zabytkiem
myśli hydrotechnicznej. Połączył dorzecza
Wisły i Odry, poprzez ich dopływy – Noteć
i Brdę. Budowa kanału trwała zaledwie
półtora roku. W tym celu do głównych prac
sprowadzono około 8 tysięcy osadników.
Na przełomie XVIII/XIX wieku zbudowano
śluzy murowane, które do dziś możemy podziwiać
na starym Kanale Bydgoskim.
Znaczenie Kanału Bydgoskiego zdecydowanie
wzrosło w drugiej połowie XIX wieku, kiedy
pojawiły się pierwsze statki napędzane parą.
Przed I wojną światową rozpoczęto przebudowę
kanału. Uruchomiony w 1915 roku nowy
odcinek połączył Brdę – poprzez śluzy „Okole”
i „Czyżkówko” – ze starym kanałem. Inwestycja
ta, dzięki zastosowaniu nowoczesnych śluz,
umożliwiała pływanie po kanale największym
ówczesnym barkom.
Od końca XIX wieku okolice starego kanału
stały się popularnym miejscem spotkań
bydgoszczan i turystów. Na odwiedzających
czekały liczne restauracje, kawiarnie oraz
wszelkie atrakcje. Mieszkańcom spędzającym
tam dni wolne od pracy czas umilały orkiestry
wojskowe.
Po II wojnie światowej znaczenie Kanału
Bydgoskiego jako arterii wodnej było
niezaprzeczalne, niestety z czasem jego możliwości
transportowe zmalały. Obecnie jest
częścią międzynarodowej drogi wodnej E-70,
ale ze względu na przestarzałe urządzenia,
jest zakwalifikowany jako droga wodna
II klasy i czeka na rewitalizację, która pozwoliłaby
mu odzyskać dawny blask. W 2005 roku
kanał został wpisany na listę zabytków województwa
kujawsko-pomorskiego, a w 2014 –
Roku Kanału Bydgoskiego – rozpoczęto starania
o uznanie go za pomnik historii i wpisanie na listę
UNESCO.
Tomasz Izajasz
Muzeum Kanału Bydgoskiego