Tematyka monet
Tykocin

Barokowy kościół parafialny pw. Trójcy Przenajświętszej
jest jednym z najpiękniejszych zabytków doby staropolskiej
w Tykocinie. Budowa murowanej świątyni chrześcijańskiej
w mieście jest ściśle związana z realizowanym od lat 40.
XVIII w. zamysłem właściciela Tykocina Jana Klemensa
Branickiego, hetmana wielkiego koronnego, regulacji jego
zabudowy według reguł barokowej urbanistyki. Reorganizacja
miasta zaowocowała oprócz wzniesienia kościoła parafialnego
także przekształceniem rynku chrześcijańskiego
w reprezentacyjny plac miejski z ustawieniem w jego centrum
pomnika Stefana Czarnieckiego (1763), przebudową wielkiej
synagogi w dzielnicy żydowskiej i gmachem nowego klasztoru
bernardynów.
Kościół pw. Trójcy Przenajświętszej, zamykający wschodnią
pierzeję uregulowanego rynku, został zbudowany w latach
1742–1749. Sam korpus wzniesiono w latach 1742–1745
zapewne według projektu architekta Tomasza Bellotiego II,
natomiast dalsze prace zostały przejęte przez nadwornego
architekta Branickiego – Jana Henryka Klemma. Dokonał on
korekty pierwotnego planu i zaprojektował fasadę kościoła,
wieże-dzwonnice, arkadowe łączniki z fasadą oraz bramę
z popiersiami ewangelistów (1748–1749). Około 1775 r.
nad tympanonem fasady nadbudowano schodkowy szczyt
zaprojektowany przez białostockiego architekta Józefa
Sękowskiego.
Kościół jest trójnawową, orientowaną bazyliką ścienno-filarową
z nawami bocznymi w formie rzędu skomunikowanych
ślepych kaplic. Jego trójprzęsłowy korpus został wzniesiony
na planie prostokąta, z prezbiterium wysokości i szerokości
nawy głównej. Po obu stronach fasady znajdują się kwadratowe
dwukondygnacyjne wieże-dzwonnice, bardzo mocno
wysunięte przed jej lico. Łączą się one z korpusem kościoła
przez jednokondygnacyjne, trójprzęsłowe półkoliste galerie,
co wzmacnia efekt zdominowania całej przestrzeni rynkowej
przez świątynię.
Wyposażenie kościoła jest późnobarokowo-rokokowe. Większość
została zamówiona przez hetmana Branickiego w pracowniach
najlepszych artystów i rzemieślników w Warszawie, zaś pozostałe
elementy wykonali jego pracownicy z dworu białostockiego.
W ołtarzu głównym znajduje się obraz „Trójca Św.” malarza Szymona
Czechowicza, pracującego na zamówienie wielu ówczesnych
familii magnackich. W obecnym wystroju bazyliki uwagę
przykuwają dwa pełnopostaciowe portrety: Jana Klemensa Branickiego
i jego trzeciej żony Elżbiety (Izabeli) z Poniatowskich Branickiej,
namalowane przez Antoniego Tallmanna i przeniesione
do kościoła w Tykocinie na początku XIX w.
Barokową bazylikę oddziela żelazne ogrodzenie z bramą usytuowaną
na osi fasady. Tworzą ją dwa wysokie prostokątne słupyz namiotowymi daszkami, na których umieszczono popiersia
czterech ewangelistów, wykonane przez rzeźbiarza Jana
Chryzostoma Redlera.
Widoczne w Tykocinie podporządkowanie całego miasta
nadrzędnej rynkowo-kościelnej kompozycji zgodnie z barokową
koncepcją przestrzenną było wyjątkowo rzadkie
w przedrozbiorowej Rzeczypospolitej.
Prof. dr hab. Cezary Kuklo
Uniwersytet w Białymstoku