Tematyka monet
Ułan II Rzeczypospolitej
W siłach zbrojnych II Rzeczypospolitej kawaleria była jednym
z trzech głównych, obok piechoty i artylerii, rodzajów wojska. Jej początki związane są z odrodzeniem państwa polskiego jesienią
1918 r. Pierwsze oddziały jazdy zostały sformowane na bazie polskich
jednostek walczących na frontach I wojny światowej. Formalnie jazda
dzieliła się na pułki ułanów, pułki szwoleżerów (nawiązujące do
tradycji Legionów Polskich) oraz pułki strzelców konnych. W latach
1918–1921 jazda brała czynny udział w walkach o ustalenie granic
państwa polskiego. W czasie wojny polsko–bolszewickiej odniosła
wiele sukcesów, m.in. 31 sierpnia 1920 r. pod Komarowem, w ostatniej
wielkiej bitwie kawaleryjskiej w światowej historii wojskowości,
pokonała oddziały 1 Armii Konnej Siemiona Budionnego.
W początkach lat 20. dokonano podziału jazdy na jazdę samodzielną,
w skład której weszło dwadzieścia siedem pułków ułanów, trzy
pułki szwoleżerów i dziesięć dywizjonów artylerii konnej, oraz
jazdę niesamodzielną (dywizyjną), którą stanowiło dziesięć pułków
strzelców konnych.
W 1924 r. wprowadzono nową organizację jazdy, przy czym
nazwano ją formalnie kawalerią. W rezultacie reformy utworzono
cztery dywizje kawalerii i pięć samodzielnych brygad kawalerii. Celem
tych zmian było przekształcenie kawalerii w szybkie wojska zdolne do
prowadzenia szeroko zakrojonych operacji.
Aby zapewnić nowym formacjom kadrę, już w 1920 r. utworzono
w Grudziądzu ośrodek szkoleniowy przekształcony w 1928 r.
w Centrum Wyszkolenia Kawalerii. Centrum skupiało kilka szkół
kształcących oficerów i podoficerów kawalerii. Było największą tego
typu wojskową jednostką szkolącą kawalerzystów w Europie. W jego
ramach istniała Grupa Olimpijska przygotowująca słuchaczy i kadrę
Centrum do udziału w najbardziej prestiżowych zawodach hippicznych
– olimpiadach i międzynarodowych konkursach. Członkowie tej grupy
odnieśli wiele zwycięstw i zdobyli dla Polski medale olimpijskie
w Paryżu, Amsterdamie i Berlinie. W Centrum wypracowano tzw.
polską szkołę jazdy – technikę ujeżdżania umożliwiającą znakomite
panowanie nad koniem.
Kawaleria należała do najczęściej reorganizowanych części
armii II Rzeczpospolitej – po licznych zmianach w 1937 r. pozostało
ostatecznie jedenaście brygad kawalerii, które otrzymały jednolite
nazwy od rejonów kraju, w których stacjonowały.
Kawaleria była wojskiem przemieszczającym się konno, ale
walczącym w szyku pieszym. Koń był jedynie środkiem lokomocji
– w międzywojennej Polsce motoryzacja dopiero się rozwijała,
a drogi były w złym stanie. Na podstawowe uzbrojenie kawalerzysty
składały się karabinek oraz szabla. Podczas uroczystych wystąpień
ułani wyposażeni byli w lance z proporczykami w barwach swej
jednostki. Pomimo tego, że byli oni szkoleni we władaniu lancą,
nie przewidywano użycia tej broni w boju. Szabla, będąca wręcz
symboliczną bronią polskiego ułana, także miała już niewielkie
walory bojowe, chociaż prowadzono prace nad jej udoskonaleniem.
W rezultacie w 1934 r. wprowadzono do uzbrojenia kawalerii ostatnią
na świecie opracowaną naukowo szablę bojową, którą produkowano
w Hucie Ludwików. Kawaleria, poza uzbrojeniem indywidualnym,
dysponowała bronią maszynową, karabinami przeciwpancernymi
oraz moździerzami i artylerią. W walce miały ją wspierać samochody
pancerne.
Kawaleria była otaczana powszechnym szacunkiem społecznym.
Uznawano ją za spadkobierczynię tradycji polskiej husarii –
zwycięzców spod Kircholmu, Kłuszyna i Wiednia. Służba w kawalerii
uchodziła za honorową i prestiżową, a jej oficerowie stanowili elitę
armii.
W przededniu II wojny światowej kawaleria była już przestarzałym
rodzajem wojska. Dlatego też zapoczątkowano jej motoryzację
– jako pierwsza została zreformowana 10 Brygada Kawalerii, którą
podporządkowano dowódcy Broni Pancernej.
We wrześniu polscy ułani potrafili szybko i sprawnie się
przemieszczać podczas starć z wrogiem. Toczyli walkę pieszo
z wykorzystaniem karabinów i broni maszynowej, używając koni jako
środka transportu. Doszło jednak do kilku szarż na wojska niemieckie
– m.in. pod Krojantmi, Wólką Węglową i Krasnobrodem.
Witold Głębowicz
Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie