Tematyka monet
Niszczyciel Błyskawica
ORP „Błyskawica” był okrętem Marynarki Wojennej II Rzeczypospolitej,
brał udział w II wojnie światowej, a po powrocie do
kraju i uczestnictwie w działalności szkoleniowej, został okrętem
muzealnym. Jest symbolem ciągłości tradycji Marynarki Wojennej.
To znany i dostępny okręt, stale prezentujący jej znaki i symbole,
pozwalający obserwować elementy ceremoniału morskiego oraz
spotkać się z kadrą floty.
„Błyskawicę” zbudowała dla polskiej Marynarki Wojennej
w latach 1935–1937 brytyjska stocznia John Samuel White &
Company Ltd. Shipbuilders and Engineers w Cowes, na wyspie
Wight. Okręt zwodowano 1 października 1936 r., polską banderę
wojenną podniesiono na nim 25 listopada 1937 r., a 1 grudnia tego
roku po raz pierwszy wszedł do macierzystego portu w Gdyni.
Projekt okrętu został wzbogacony polską myślą techniczną.
Część jego wyposażenia pochodziła z kraju.
„Błyskawica” weszła w skład Dywizjonu Kontrtorpedowców.
Przed wybuchem wojny, w wyniku realizacji planu operacyjnego
„Peking”, dywizjon (z wyjątkiem „Wichra”) został skierowany do
Wielkiej Brytanii. Podczas wojny okręt walczył w składzie Polskiej
Marynarki Wojennej z baz Wielkiej Brytanii. Brał udział w operacji
norweskiej, osłonie ewakuacji z Dunkierki, bitwie o Atlantyk,
operacjach desantowych w Afryce Północnej i Normandii oraz
innych operacjach morskich. W 1942 r. bronił bohatersko miasta
Cowes przed niemieckim bombardowaniem (w mieście działa
stowarzyszenie Friends of the ORP „Błyskawica” Society). Przebył
146 000 mil morskich, brał udział w osłanianiu 83 konwojów,
przeprowadził 108 patroli, uczestniczył w zatopieniu dwóch okrętów
nawodnych przeciwnika, uszkodził trzy okręty podwodne, zestrzelił
na pewno cztery samoloty, a trzy prawdopodobnie. Trzykrotnie
uległ poważnym uszkodzeniom.
W 1947 r. powrócił do Polski i po remoncie oraz przezbrojeniu
został sklasyfikowany jako okręt obrony przeciwlotniczej.
Gdy zakończył ostatni etap służby, po odpowiednim dostosowaniu,
w 1976 r. zastąpił zużytą „Burzę” – pierwszy polski okręt muzealny.
Na okręcie muzeum „Błyskawica”, który sam jest wielkim
eksponatem, można podziwiać uzbrojenie artyleryjskie i broń
podwodną, przedziały maszynowo-kotłowe, fragmenty pomieszczeń
załogi i radiostację oraz stałą wystawę historyczną. Zasadnicze
dane taktyczno-techniczne ORP „Błyskawica”: wyporność –
2 782 t, długość – 113,98 m, szerokość – 11,30 m, zanurzenie –
3,78–4,01 m, moc maszyn – 54 000 KM, prędkość maksymalna –
42,5 w. W trakcie służby okręt przechodził modernizacje uzbrojenia.
Ostatni jego wariant to cztery podwójne wieże artyleryjskie
kalibru 100 mm, cztery podwójne i dwa pojedyncze 37 mm działa
przeciwlotnicze, 533,4 mm potrójna wyrzutnia torpedowa oraz
cztery miotacze i dwie wyrzutnie bomb głębinowych. Ponad 30 lat
był eksploatowany w służbie liniowej, szczególnie intensywnie
w czasie działań wojennych. Od 1969 r. cumował stale
w Świnoujściu, a od 1976 r. – w Gdyni.
Na okręcie odbywają się uroczystości Marynarki Wojennej
– promocje, wręczanie nominacji i odznaczeń, apele i pożegnania
oraz sympozja i spotkania. Corocznie zwiedza go kilkadziesiąt
tysięcy osób. W 1985 r. powstało Towarzystwo Przyjaciół Okrętu
Muzeum „Błyskawica”. W 1987 r. „Błyskawica”, jako jedyny okręt
Marynarki Wojennej, została odznaczona Krzyżem Złotym Orderu
Virtuti Militari. Uzasadniono to zasługami bojowymi jednostki
podczas II wojny światowej oraz po przekształceniu jej w okręt
muzeum – prowadzeniem efektywnej działalności wywołującej
akcje patriotyczne.
W 2007 r. stowarzyszenie World Ship Trust uhonorowało okręt
za zasługi wojenne prestiżową International Maritime Heritage
Award. Tak „Błyskawica” dołączyła do międzynarodowej floty
okrętów, których działania niejednokrotnie pomagały zmienić
bieg historii.
Walter Pater
Muzeum Marynarki Wojennej