Tematyka monet
Bolesław Prus
Bolesław Prus, właściwie Aleksander Głowacki (ur. 20.08.1847
w Hrubieszowie, zm. 19.05.1912 w Warszawie), to najwybitniejszy
z polskich realistów drugiej połowy XIX w. Wychowywał się na
Lubelszczyźnie, ale jego dorosłe życie i twórczość były związane
z Warszawą. W 1863 r. Głowacki – wtedy szesnastoletni gimnazjalista
z Kielc – wyruszył do powstania. Ranny podczas potyczki pod
Siedlcami został wzięty do rosyjskiej niewoli. Swój udział w powstaniu
wspominał jako doświadczenie traumatyczne. W 1866 r. wstąpił
do Szkoły Głównej w Warszawie na Wydział Matematyczno-Fizyczny.
Na trzecim roku przerwał studia z powodu trudnej sytuacji materialnej.
Studiował później krótko na Wydziale Leśnym Instytutu Gospodarstwa
Wiejskiego i Leśnictwa w Puławach, skąd w 1870 r. wrócił na stałe do
Warszawy. Imał się wówczas różnych zawodów, był m.in. ślusarzem,
pisał do gazet. Jako dziennikarz zadebiutował w 1872 r. Niedługo
potem przybrał pseudonim Bolesław Prus (pochodzący od herbu
szlacheckiego rodziny Głowackich) i tak zaczął podpisywać swoje,
jak sam uważał, teksty „błahe”, niegodne pióra poważnego publicysty
naukowego, jakim zamierzał zostać w przyszłości. W 1874 r. związał się
z „Kurierem Warszawskim”, w którym od następnego roku zamieszczał
stałe felietony. Kroniki tygodniowe (później publikowane w „Kurierze
Codziennym”) pisał do końca życia i to one pierwsze przyniosły mu
popularność. Pisał w nich o wszystkim, notował w nich sprawy ważne
i z pozoru nieistotne, zajmował się kondycją polskiego społeczeństwa
i… stanem warszawskich chodników. Jako kronikarz Prus wybierał
perspektywę „niespiesznego przechodnia”, którego interesuje
wszystko, co spotka na drodze, bo nasłuchuje rytmu współczesności.
Stworzył charakterystyczny styl felietonu łączącego humor z poważną
refleksją.
Od połowy lat 70. Prus na poważnie zajął się literaturą. Jego
twórczość prozatorska czerpała inspiracje od wielkich realistów
europejskich, ale pisarz od początku szukał własnej drogi do
realizmu. Nowele Prusa przedstawiają świat z nieoczekiwanej czy
niedostrzegalnej w naszym powszednim oglądzie perspektywy.
Często pretekstem do tych mikroobserwacji jest błahe zdarzenie
albo zwyczajny przedmiot (jak w najsłynniejszych, mistrzowskich
nowelach Kamizelka i Katarynka), które potrafią odsłonić to, co ukryte
albo przeoczone w codziennym życiu. I w swoich małych prozach,
i w powieściach, Prus, z charakterystyczną dla siebie wrażliwością
na sytuację ludzi biednych czy wykluczonych oraz z psychologicznym
wyczuciem tematu, ukazuje problemy społeczne, które mimo osadzenia
w realiach XIX w. skłaniają do refleksji również dziś.
Tak dzieje się w Lalce (wydanie książkowe 1890), którą sam pisarz
określał jako „powieść z wielkich pytań naszej epoki”. Przynosi ona
epicką panoramę życia Warszawy końca lat 70. XIX w., ukazując
różne środowiska nowoczesnego miasta. Główny bohater – Stanisław
Wokulski, uczestnik powstania styczniowego, wraca z zesłania
do Warszawy, gdzie rozpoczyna życie kupca i przedsiębiorcy.
Wokulski jest, z jednej strony, człowiekiem sukcesu, z drugiej zaś
– melancholikiem, darmo szukającym sensu i celu swojej egzystencji.
Tym celem staje się dlań piękna arystokratka, z której czyni ideał,
co prowadzi do nieuniknionych rozczarowań. Akcja powieści rozwija
się w rytmie iluzji i deziluzji, odsłaniając mechanizm ulegania przez
jednostki i zbiorowość idealistycznym złudzeniom. Lalka, obraz
społeczeństwa polskiego czasu przemian, nie została zrozumiana
przez współczesnych – przede wszystkim ze względu na zastosowanie
eksperymentalnej narracji oraz otwarte zakończenie, niepozwalające
jednoznacznie domknąć losów Wokulskiego.
Kolejną wielką powieścią Prusa były Emancypantki (wydanie
książkowe 1894). Utwór ten można uznać za głos pisarza w sprawie
emancypacji kobiet, która była jedną z palących kwestii tamtego
czasu. Przede wszystkim jest to jednak powieść o dojrzewaniu
głównej bohaterki, Madzi, która szuka dla siebie miejsca w świecie,
przeżywa kryzys wiary i odnajduje własną drogę do Boga. W swojej
jedynej powieści historycznej Faraon (wydanie książkowe 1897)
pisarz przedstawił mechanizmy władzy i działanie państwa. Stawia
tam również ważne pytania o warunki i możliwości buntu. Ostatnią
skończoną powieścią Prusa były Dzieci (wydanie książkowe 1909),
w której pokazał niepokojący i mroczny obraz społeczeństwa polskiego
okresu rewolucji 1905 r.
Powieści Prusa przedstawiają historię Polaka, który musi zmagać
się z własną psychiką i uwarunkowaniami czasów, w których
przyszło mu żyć. Dlatego warto wracać do pytań postawionych przez
pisarza – zwłaszcza o szanse rodzimej przedsiębiorczości i kultury
w zmieniającym się zawrotnie świecie. Motywem przewodnim
publicystyki i twórczości literackiej Prusa była polska niedojrzałość,
„małoletniość”, jak ją nazywał. Często pisał o nadmiernym
przywiązaniu Polaków do wielkich gestów, heroicznych bohaterów
i pięknych obrazów przeszłości. Namawiał do rzetelnej oceny wad
narodowych i kompleksów, pisał, że Polacy powinni uczyć się życia
codziennego jak arytmetyki czy geografii.
Ewa Paczoska