Tematyka monet

Lekki krążownik „Dragon”

Lekki krążownik „Dragon” był pierwszym tej klasy okrętem bojowym polskich sił morskich. Zbudowany w latach 1917–1918 przez stocznię Scott’s Shipbuilding & Engineering Company Limited w Greenock dla brytyjskiej marynarki wojennej był prototypem serii ośmiu krążowników lekkich typu „D”. Wśród nich był również ORP „Conrad”, drugi polski okręt tej klasy.

W czasie służby w Royal Navy, ówczesny, HMS „Dragon” pływał po prawie wszystkich morzach i oceanach. W ostatnim roku I wojny światowej brał udział w patrolach na Morzu Północnym. Wybuch II wojny światowej zastał go w Wielkiej Brytanii. Od rozpoczęcia wojny do przekazania Polskiej Marynarce Wojennej uczestniczył w działaniach wojennych na Morzu Północnym i Oceanie Atlantyckim, a od końca 1941 r. do powrotu na Wyspy Brytyjskie – w operacjach na Dalekim Wschodzie.

Przejęty przez Polską Marynarkę Wojenną 15 stycznia 1943 r. w Birkenhead, dopiero 17 maja otrzymał oficjalną nazwę ORP „Dragon”. Początkowo proponowane nazwy „Lwów” oraz „Westerplatte” nie zostały zaakceptowane, pozostawiono więc nazwę oryginalną, która w języku angielskim znaczy „Smok” i ma bogatą tradycję. Jednocześnie nawiązano nią do galeonu „Smok” - pierwszego okrętu budowanego dla Polski w Elblągu w latach 1570-1572.

Po zakończeniu remontu i przezbrojenia oraz skompletowaniu personelu jesienią 1943 r. rozpoczęło się szkolenie załogi ORP „Dragon”. 20 lutego 1944 r. krążownik wyszedł w pierwszy rejs bojowy pod polską banderą wojenną na Morze Norweskie w zespole dalekiej osłony konwoju „JW-57” idącego do Murmańska i następnie – „RA-57”, powracającego stamtąd. Na początku marca powrócił do Scapa Flow, po czym w składzie brytyjskiej 10. Eskadry Krążowników, do której został przydzielony, rozpoczął przygotowania do wzięcia udziału w operacji lądowania wojsk sprzymierzonych w Normandii.

Zadaniem 10. Eskadry Krążowników było artyleryjskie wsparcie lądowania sił alianckich i obezwładnienie niemieckiej obrony francuskiego wybrzeża. Od 6 czerwca do 8 lipca 1944 r. ORP „Dragon” ochraniał wschodnie skrzydło lądujących wojsk, bombardując w rejonie Caen niemieckie umocnienia i baterie artylerii nadbrzeżnej oraz kolumny wojsk niemieckich przemieszczające się wzdłuż wybrzeża. 8 lipca 1944 r., około godziny 5.00, został storpedowany i ciężko uszkodzony przez niemiecki miniaturowy okręt podwodny (tzw. żywą torpedę) typu „Neger”. W wyniku silnej eksplozji śmierć poniosło 37 członków załogi, a 14 zostało rannych. Zniszczenia ORP „Dragon” były rozległe, ale początkowo zamierzano go uratować. Ostatecznie podjęto jednak ekonomicznie uzasadnioną decyzję o osadzeniu okrętu na dnie w rejonie odcinka inwazyjnego „Sword” w Normandii. Wrak krążownika stał się elementem głównego falochronu portu „Mulberry”. Kilka miesięcy później większość ocalałej załogi „Dragona” zaczęła służbę na lekkim krążowniku „Conrad”.

Dowódcami okrętu byli: od 15 stycznia 1943 r. do 12 stycznia 1944 r.
– kmdr Eugeniusz Pławski i od 12 stycznia do 15 lipca 1944 r.
– kmdr por. Stanisław Dzienisiewicz.

Wymiary, prędkość, siła rażenia i wyposażenie bojowe ORP „Dragon” w 1944 r. przedstawiały się następująco: wyporność 4850 t, wymiary: 143,65 x 14,10 x 5,33 m, napęd: dwa zespoły turbin o mocy 40 000 KM, prędkość maksymalna 29 w., zasięg 6 700 Mm przy 10 w. i 1 400 Mm przy 29 w., uzbrojenie: pięć 152-milimetrowych armat morskich, 102-milimetrowa podwójnie sprzężona armata uniwersalna, dwie 40–milimetrowe poczwórnie sprzężone armaty przeciwlotnicze oraz trzy podwójnie sprzężone i cztery pojedyncze 20-milimetrowe armaty przeciwlotnicze, opancerzenie na linii wodnej miało grubość 38–76 mm, a pokładu 25 mm. Załoga okrętu liczyła 30 oficerów oraz 430 podoficerów i marynarzy.

Walter Pater
Muzeum Marynarki Wojennej