Tematyka monet
NIK - Najwyższa Izba Kontroli
Rodowód Najwyższej Izby Kontroli wywodzi się od powołanej przed 90 laty Najwyższej Izby Kontroli Państwa, jednak tradycja kontroli finansów publicznych w Polsce sięga XVI wieku. W 1591 roku Sejm Rzeczypospolitej powołał Trybunał Skarbowy.
Sprawował on kontrolę nad „skarbowością pospolitą”. W XVIII wieku
Trybunał Skarbowy został zastąpiony komisjami skarbowymi – Koronną
i Wielkiego Księstwa Litewskiego. W 1791 roku ustanowiono Komisję
Skarbową Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Wkrótce jednak nastąpił
trzeci rozbiór Polski, a wraz z nim kres polskich instytucji państwowych.
Wraz z powstaniem Księstwa Warszawskiego powołana została
Główna Izba Obrachunkowa. Po Kongresie Wiedeńskim i utworzeniu
Królestwa Polskiego powstała Izba Obrachunkowa Królestwa Polskiego.
Jej głównym zadaniem była następcza kontrola wszystkich rachunków
publicznych. Izba Obrachunkowa działała do końca grudnia 1866 roku,
kiedy po klęsce powstania styczniowego zlikwidowano odrębność
systemu kontroli państwowej Królestwa Polskiego.
Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości, 7 lutego 1919 roku
Naczelnik Państwa Józef Piłsudski podpisał dekret o Najwyższej Izbie
Kontroli Państwa. Jej zadaniem była kontrola państwowych dochodów
i wydatków, prawidłowości administrowania majątkiem państwowym
oraz wykonania budżetu.
W myśl uchwalonych w 1921 roku Konstytucji marcowej i ustawy
o kontroli państwowej Najwyższa Izba Kontroli powołana była
do kontrolowania pod względem finansowym całej administracji
państwowej, badania zamknięć rachunków Państwa oraz przedstawiania
corocznie Sejmowi wniosku o udzielenie lub odmówienie rządowi
absolutorium. Potwierdzały one usytuowanie NIK jako niezawisłego
organu państwowego współdziałającego z parlamentem.
Podczas II wojny światowej Najwyższa Izba Kontroli funkcjonowała
na emigracji na mocy dekretu Prezydenta RP z 17 lutego 1940 roku.
W kraju, pod okupacją niemiecką działała konspiracyjna Sekcja Kontroli
Delegatury Rządu na Kraj.
Po II wojnie światowej i objęciu władzy w Polsce przez Krajową
Radę Narodową, na mocy ustawy z 11 września 1944 roku o radach
narodowych, uprawnienia NIK przejęło Prezydium KRN. W 1949 roku Sejm
Ustawodawczy powołał Najwyższą Izbę Kontroli. Jej Prezesa powoływał
i odwoływał Sejm, przed nim też Prezes ponosił odpowiedzialność.
Ta względna niezależność skończyła się w 1952 roku z chwilą likwidacji
NIK i powołania w jej miejsce Ministerstwa Kontroli Państwowej.
W 1957 roku przywrócono Najwyższą Izbę Kontroli i jej podporządkowanie
Sejmowi. Stan ten przetrwał do 1976 roku. Zmieniono wówczas ustawę
o NIK. Izba ponownie została przekształcona w organ administracji
podległy premierowi.
Sierpień 1980 roku, fala społecznych protestów i powstanie
Solidarności przyniosły też zmiany w funkcjonowaniu Najwyższej
Izby Kontroli. Na mocy ustawy z 8 października 1980 roku powrócono
do istniejącego wcześniej modelu zakładającego podległość kontroli
państwowej Sejmowi i uniezależnienie Izby od administracji rządowej.
Po przemianach zapoczątkowanych wyborami czerwcowymi
1989 roku i transformacji ustrojowej, 23 grudnia 1994 roku Sejm uchwalił
obowiązującą do dziś ustawę o Najwyższej Izbie Kontroli. Zgodnie
z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 roku Najwyższa
Izba Kontroli jest naczelnym organem kontroli państwowej, podlega
Sejmowi, a Prezes NIK powoływany jest przez Sejm, za zgodą Senatu,
na sześcioletnią kadencję.
Najwyższa Izba Kontroli aktywnie uczestniczy w pracach Międzynarodowej
Organizacji Najwyższych Organów Kontroli (INTOSAI)
i Europejskiej Organizacji Najwyższych Organów Kontroli (EUROSAI),
której obecnie przewodniczy. Unowocześniając kontrolę państwową,
Izba łączy własny dorobek kontrolerski z najlepszymi rozwiązaniami
i wzorcami stosowanymi na świecie.
Najwyższa Izba Kontroli