Tematyka monet
100 lat Teatru Polskiego w Warszawie
Teatr Polski w Warszawie jest jedną z najważniejszych
scen teatralnych w kraju. W akcie erekcyjnym zapisano,
że powstał „na pożytek i chwałę oraz celem rozwoju polskiej
sztuki scenicznej, krzewiącej piękno ojczystej mowy”. Idea ta
wyznacza drogę twórczych poszukiwań dyrektorom tego teatru
od momentu powstania do dziś. W 2013 roku Teatr Polski
w Warszawie obchodzi stulecie swego istnienia.
Teatr otwarto 29 stycznia 1913 roku premierą „Irydiona”
Zygmunta Krasińskiego. Wbrew kryzysowi, sytuacji politycznej
i nieprzychylności warszawskiego środowiska teatralnego
Arnold Szyfman – doktor filozofii, początkujący dramaturg
z niewielkim doświadczeniem i wielkimi marzeniami o nowoczesnym
teatrze dramatycznym – przekonał do swego
szalonego pomysłu przedstawicieli elit. W krótkim czasie
zgromadzono fundusze na budowę teatru nazywanego
wówczas Nowym Teatrem Polskim. Prace organizacyjne
trwały dwa lata, wzory czerpano z najlepszych teatrów
europejskich, projekt opracował architekt Czesław Przybylski,
budynek postawiono w niespełna dziewięć miesięcy. Powstał
jeden z największych i najpiękniejszych gmachów teatralnych
Warszawy, wyposażony bardzo nowocześnie: w widownię
na 1000 miejsc, scenę obrotową, mechaniczną sznurownię
i panoramiczny horyzont, co dawało niespotykane dotąd u nas
możliwości inscenizacyjne.
Kolejni dyrektorzy Teatru Polskiego w Warszawie konsekwentnie
dążyli do stworzenia rozpoznawalnego, indywidualnego
stylu polskiej sztuki teatralnej. Kierunek poszukiwań
wskazał sam Szyfman. Zbudował znakomity, liczny,
etatowy zespół. W Polskim grali aktorzy o wielkich nazwiskach
i wielkim talencie: Andrycz, Barszczewska, Broniszówna,
Ćwiklińska, Smosarska, Bodo, Dymsza, Jaracz, Junosza-
Stępowski, Kreczmar, Węgrzyn, Zelwerowicz, a po wojnie:
Fijewski, Gogolewski, Hańcza, Jasiukiewicz, Wołłejko. Ogromną
wagę dyrektor Szyfman przykładał do poziomu repertuaru
i jakości inscenizacji, co w latach 20. i 30. XX wieku nie było
tak oczywiste, jak dziś. W Polskim reżyserowali m.in. Schiller,
Zelwerowicz, Solski, a po 1945 roku: Bardini, Hanuszkiewicz,
Korzeniewski, Wierciński. Trzon repertuaru stanowiła klasyka
polska i światowa, odważnie upowszechniano też współczesny
dramat europejski. Szyfman stworzył pracownie scenograficzne,
gdzie pod okiem znakomitych malarzy: Karola Frycza
i Wincentego Drabika wychowały się pokolenia wysokiej
klasy rzemieślników teatralnych. Teatr Polski w Warszawie
za dyrekcji Szyfmana osiągnął status pierwszej sceny teatralnej
w kraju, wyznaczając standardy nowoczesnej sztuki scenicznej
i narodowego stylu.
Teatr Polski ponownie znalazł się w centrum szczególnego
zainteresowania za dyrekcji Kazimierza Dejmka, który okazał
się reformatorem na miarę Szyfmana. Objął kierownictwo
Polskiego w roku 1981, prowadził tę scenę przez czternaście lat
i ponownie wpisał ją w wielką historię teatru europejskiego.
Teatr Polski żywo reagował na przemiany zachodzące w kraju
w latach 80. Dejmek wprowadził na afisz prapremiery sztuk
Iredyńskiego oraz adaptacje prozy Hłaski i Krzysztonia.
W Teatrze Polskim pojawiło się aż dziewięć sztuk Sławomira
Mrożka, w tym trzy światowe premiery: „Ambasador”, „Kontrakt”,
„Portret” i jedna prapremiera polska: „Letni dzień”. Do zespołu
aktorskiego dołączyli: Rachwalska, Mikołajska, Seniuk,
Dmochowski, Englert, Łomnicki, Mrożewski, Szczepkowski,
a także Łabonarska, Holoubek i Łapicki, późniejszy dyrektor
Polskiego. Kanon klasyki polskiej wzbogaciły utwory
staropolskie w opracowaniu i reżyserii dyrektora, które na
stałe zapisały się w historii polskiego teatru. Scenografię
projektowali: Pankiewicz, Polewska, Kossakowska, Kreutz-
Majewski. Jak pisano, za dyrekcji Dejmka Teatr Polski
poziomem i wagą przedstawień realizował zadania Teatru
Narodowego.
Od stycznia 2011 roku dyrektorem naczelnym jest Andrzej
Seweryn, który czerpiąc między innymi z doświadczeń
dwudziestu lat pracy w Comédie-Française, wprowadza Teatr
Polski w kolejne stulecie.
Anna Mikłasz-Pisuła
Teatr Polski w Warszawie