Tematyka monet
Kaplica Trójcy Świętej na Zamku Lubelskim
Zabytkowa kaplica pod wezwaniem Trójcy Świętej
na Zamku w Lublinie jest bezcennym przykładem
spotkania dwóch tradycji kulturowych – łacińskiego
Zachodu i bizantyńskiego Wschodu.
Gotycka ceglana kaplica została wzniesiona z inicjatywy
Kazimierza Wielkiego w II połowie XIV wieku
jako część zabudowy zamku królewskiego, który
powstał w tym samym czasie. Wysmukła gotycka
bryła dzieli się na dwie kondygnacje – niższą (przyziemie)
i wyższą składającą się z nawy z centralnym
filarem, na który spływają żebra sklepienia, oraz
z węższego, zamkniętego od wschodu wielobocznie,
prezbiterium. W 1418 roku, z inicjatywy Wielkiego
Księcia Litewskiego i króla Polski Władysława Jagiełły,
wnętrze kaplicy zostało pokryte, dobrze zachowanymi
do dziś, freskami bizantyńsko-ruskimi. Król znany był
ze swego przywiązania do tradycji i kultury wschodniego
chrześcijaństwa, ponieważ jego matka, ruska
księżniczka, wyrosła w tradycji prawosławia.
Sprowadzeni przez Jagiełłę malarze stanęli przed nie
lada wyzwaniem. W gotyckim wnętrzu, diametralnie
odmiennym od przestrzeni bizantyńskich świątyń,
wykonali polichromie oparte na bizantyńskim kanonie
ikonograficznym. Ten wymagał precyzyjnego
rozmieszczenia scen we wnętrzu świątyni. W najważniejszym
ideowo miejscu, w centrum sklepienia prezbiterium,
umieszczona została kompozycja Chrystusa
Pantokratora w otoczeniu symboli ewangelistów. Nad
nią widzimy gołębicę – symbol Ducha Świętego, który
dopełnia temat Trójcy Świętej. Na zworniku żeber
sklepiennych, niejako u stóp Pantokratora, widnieje
herb Jagiełły. Trójcę Świętą otaczają chóry aniołów,
rozmieszczone na całej niemal powierzchni sklepień
prezbiterium i nawy.
W górnej strefie ścian kaplicy przedstawiono najważniejsze
wydarzenia z życia Chrystusa i Marii, odpowiadające
najważniejszym świętom w roku liturgicznym
Kościoła. W prezbiterium umieszczono również
kanoniczne sceny Komunii Apostołów i Wniebowstąpienia.
Z kolei Mandylion, widniejący na szczycie ściany
tęczowej, przekazuje treść dogmatu o wcieleniu i jedności
natur Zbawiciela. Wśród malowideł istotne są
też sceny hagiograficzne, pokrywające głównie dolne
partie ściany zachodniej i północnej.
Osobny temat tworzy wątek fundatorski – dwie sceny,
w których sportretowano króla. Pierwsza, umieszczona
przy wejściu do kaplicy, to Modlitwa fundatora.
Jagiełło klęczy przed Chrystusem i tronującą Marią.
Orędownikiem króla jest św. Mikołaj. Druga scena fundacyjna
znajduje się na ścianie tęczowej, po jej północnej
stronie. Na portrecie konnym przedstawiono króla jako
jeźdźca zwycięzcę, co odzwierciedla średniowieczną teologię
władzy.
Dokładne datowanie polichromii jest możliwe dzięki
zachowanemu fragmentarycznie napisowi fundacyjnemu
w języku cerkiewno-słowiańskim. Malowidła zostały
ukończone w dzień św. Wawrzyńca (10 sierpnia) 1418
roku „ręką Andrzejową”. Andrzej był głównym mistrzem,
kierującym grupą malarzy realizujących zamówienie.
Pomimo różnic w poziomie wykonania, zależnych
od indywidualnego stylu i umiejętności warsztatowych
danego malarza, malowidła kaplicy zamkowej w Lublinie
stanowią zharmonizowaną całość, zgodną z kanonem
ikonografii bizantyńskiej. W doskonały sposób zostały
zestrojone z gotyckim wnętrzem zachodniego kościoła.
W tym właśnie połączeniu najpełniej manifestuje się
spotkanie dwóch wielkich tradycji kulturowych – bizantyńskiego
Wschodu i łacińskiego Zachodu.
Okres świetności zamku królewskiego – który pamiętał
elekcję Władysława Jagiełły na króla Polski w 1386 roku
oraz liczne postoje, podróżującego między Wilnem
i Krakowem, królewskiego dworu – kończą wojny
szwedzkie i kozackie. W wieku XIX w miejscu zrujnowanej
budowli postawiono nową, która pełniła
funkcję więzienia. Z dawnej okazałej zabudowy
zachowała się jedynie Kaplica Trójcy Świętej
i jeszcze starsza wieża obronna. Wielobarwne
polichromie kaplicy zostały pokryte warstwami
tynku i wapiennej pobiały. Popadły w zapomnienie
i dopiero w 1899 roku zostały przypadkowo odkryte.
Prace konserwatorskie, prowadzone ze zmiennym
szczęściem i licznymi przerwami, trwały aż do 1997
roku.
Kaplica Trójcy Świętej jest najbardziej znaczącym
zabytkiem Lublina. W 2015 roku uhonorowana
została Znakiem Dziedzictwa Europejskiego.
W 2017 roku miasto świętuje rocznicę siedmiuset
lat nadania praw miejskich, a w roku 2018 upłynie
sześćset lat od ukończenia fresków w kaplicy. Nasz
zabytek towarzyszy więc miastu niemal od początków
jego historii.
dr Andrzej Frejlich