Tematyka monet
Polacy ratujący Żydów
II wojna światowa i okupacja hitlerowska unicestwiły Żydów
zamieszkałych w Polsce. 3,5-milionowa społeczność została zniszczona
przez okrutny terror, osadzenie w gettach i ostateczną masową
eksterminację w komorach gazowych Treblinki, Auschwitz i Bełżca. Za pomoc Żydom Niemcy karali śmiercią. Na tle tej ponurej
rzeczywistości szczególny szacunek budzi humanitarna, pełna odwagi
i męstwa postawa tych Polaków, którzy odważyli się ratować Żydów,
narażając siebie i swoje rodziny na śmierć.
Irena Sendlerowa (1910-2008) przed II wojną światową pracowała w Wydziale Opieki Społecznej i Zdrowia Publicznego jako opiekunka
społeczna. Kiedy zaczęły się prześladowania Żydów, zorganizowała
sieć opiekunek społecznych, które wspólnie stworzyły tajną organizację
pomocy Żydom. Do powstałego w listopadzie 1940 roku getta opiekunki społeczne wnosiły żywność, lekarstwa i szczepionki przeciwko tyfusowi. Na przełomie 1941 i 1942 roku Żydzi w getcie masowo umierali z głodu
i z powodu chorób. Grupa opiekunek społecznych w porozumieniu
z organizacjami żydowskimi w getcie postanowiła ratować dzieci
żydowskie. Wyprowadzano je różnymi drogami, a potem umieszczano
w polskich rodzinach lub w klasztornych sierocińcach. Pod koniec 1942 roku powstała Rada Pomocy Żydom „Żegota”,
w której Irena Sendlerowa została kierowniczką referatu dziecięcego.
Zofia Kossak (1890–1968) jest znana jako wybitna pisarka. Była
współzałożycielką i ideologiem utworzonej w 1940 roku tajnej organizacji społeczno-katolickiej – Front Odrodzenia Polski (FOP). Latem 1942 roku wraz z Wandą Filipowiczową, Witoldem Bieńkowskim, Władysławem Bartoszewskim, Janiną Wąsowiczową,
Stefanem Szwedowskim i innymi działaczami społeczno-politycznymi
zainicjowała utworzenie Komitetu Pomocy Żydom, później nazwanego
Tymczasowym Komitetem Pomocy Żydom im. Konrada Żegoty.
Wymyślony przez Zofię Kossak kryptonim „Żegota” utrwalił się
w późniejszej nazwie Rady Pomocy Żydom powstałej w grudniu
1942 roku. „Żegota” pozostała na zawsze symbolem pomocy Żydom w czasie
okupacji hitlerowskiej. W sierpniu 1942 roku w czasie wywożenia mieszkańców getta warszawskiego do obozu zagłady w Treblince, FOP wydał ulotkę
pt. Protest pióra Zofii Kossak, w której pisała, że świat, patrząc na tę
zbrodnię straszliwszą niż wszystko, co widziały dzieje, milczy. A kto
milczy w obliczu mordu – staje się wspólnikiem mordercy. Kto nie potępia
– ten przyzwala. Twórczość i działalność Zofii Kossak miała istotny wpływ na pogłębienie w społeczeństwie polskim przekonania o konieczności
niesienia pomocy ludności żydowskiej.
Siostra Matylda Getter (1870-1968) już przed II wojną światową
z ogromnym poświęceniem angażowała się w działalność oświatowowychowawczą.
Była naczelną matką przełożoną prowincji warszawskiej
Zgromadzenia Sióstr Franciszkanek Rodziny Marii. Kiedy wybuchła
wojna siostra Matylda Getter miała prawie 70 lat, ale nie przeszkadzało
jej to w niesieniu pomocy osobom potrzebującym, prześladowanym przez
okupanta. Jej energia, mądrość, praktyczność, odwaga, zabłysły w pełni
podczas wojny. W czasie okupacji hitlerowskiej dużo Żydów: dzieci,
młodzieży i starszych przeszło przez skromny drewniany dom – siedzibę
sióstr Franciszkanek Rodziny Marii w Warszawie przy ul. Hożej 53.
Dzieci były kierowane do klasztornych sierocińców, dorosłe dziewczęta
do pracy w zaufanych domach, osoby starsze do klasztorów Zgromadzenia
usytuowanych w odosobnieniu.
Działalność tych wspaniałych kobiet została wysoko oceniona przez
Izraelski Instytut Yad Vashem w Jerozolimie, który przyznał im jako
jednym z pierwszych odznaczenie Sprawiedliwy wśród Narodów
Świata.
Halina Grubowska
Żydowski Instytut Historyczny