Tematyka monet
125-lecie działalności Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie
Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, otwarty
21 października 1893 r., jest jedną z najbardziej zasłużonych
polskich scen dramatycznych. Początkowo, do
1909 r., nosił nazwę Teatr Miejski. Piękny, eklektyczny
gmach zaprojektował Jan Zawiejski. Na fasadzie widnieje
motto: „Kraków narodowej sztuce”. Widownię
zdobi słynna kurtyna Henryka Siemiradzkiego, obok
sceny mieści się zabytkowa garderoba Ludwika Solskiego.
Teatr dysponuje kilkoma budynkami, w tym
nowoczesnym Małopolskim Ogrodem Sztuki.
Na przełomie XIX i XX w. teatr pełnił funkcję sceny
narodowej, zapoczątkował w Polsce nowoczesną
inscenizację. W czasach świetnych dyrekcji Tadeusza
Pawlikowskiego i jego następców debiutowało w nim
pokolenie Młodej Polski, po raz pierwszy wystawiono
arcydzieła romantyzmu: Kordiana, Dziady, Nie-Boską
komedię. Najlepszy na ziemiach polskich aktorski
zespół tworzyli m.in. Stanisława Wysocka, Wanda Siemaszkowa,
Irena Solska, Ludwik Solski, Kazimierz
Kamiński, gościnnie występowała Helena Modrzejewska.
O europejskiej randze tej sceny zdecydowały
inscenizacje dzieł Stanisława Wyspiańskiego. Mimo że
teatr nosi imię romantycznego poety, jego duchowym
patronem pozostaje właśnie Wyspiański. Artysta był
ściśle związany z tą sceną od debiutu dramaturgicznego
w 1898 r. do śmierci w 1907 r. W tym czasie ten
genialny dramaturg, poeta, malarz, wizjoner i reformator
polskiego teatru sprawował opiekę artystyczną
nad prapremierami swoich dzieł: Warszawianki (1898),
Lelewela (1899), Wesela (1901), Wyzwolenia, Bolesława
Śmiałego, Protesilasa i Laodamii (1903); w 1901 r. jako
pierwszy inscenizował Dziady Mickiewicza. Po śmierci
Wyspiańskiego teatr oddał hołd swojemu najwybitniejszemu
artyście, organizując w 1907 r. przegląd
przedstawień jego utworów. Odbyły się też prapremiery
jego sześciu dramatów, w tym Nocy listopadowej
(1908), Akropolis (1916) i Powrotu Odysa (1917).
Także dziś twórczość Wyspiańskiego stanowi ideowy fundament
działalności artystycznej teatru.
W dwudziestoleciu międzywojennym teatr sprzyjał nie
tylko klasyce, lecz również awangardzie – prowokacyjne
performanse organizowali futuryści, a w 1921 r. Tumorem
Mózgowiczem zadebiutował Witkacy. Gwiazdorskie
role kreowali m.in. Zofia Jaroszewska i Juliusz Osterwa.
Powojenną historię tworzyli wielcy aktorzy, m.in. Halina
Mikołajska, Aleksandra Śląska, Halina Gryglaszewska,
Gustaw Holoubek, Tadeusz Łomnicki, Marian Cebulski,
Marek Walczewski, Stanisław Zaczyk. Z teatrem współpracowali
wybitni reżyserzy, w tym Bohdan Korzeniewski,
Kazimierz Dejmek, Lidia Zamkow, oraz scenografowie,
m.in. Tadeusz Kantor, Andrzej Stopka, Andrzej
Pronaszko, Andrzej Majewski, Lidia i Jerzy Skarżyńscy.
W 1976 r. Rzeźnią Sławomira Mrożka zadebiutował
Krystian Lupa. Dyrektorzy, w tym najdłużej kierujący teatrem Bronisław Dąbrowski, zachowywali równowagę
pomiędzy tradycją a eksperymentem.
Od 2016 r. nową energię kreuje zespół pod dyrekcją
Krzysztofa Głuchowskiego przy współpracy Bartosza
Szydłowskiego. Spektakle realizuje czołówka
polskich reżyserów: Anna Augustynowicz,
Michał
Borczuch, Remigiusz Brzyk, Agata
Duda-Gracz,
Agnieszka Glińska, Wojtek Klemm, Agnieszka
Olsten, Radosław
Rychcik, Małgorzata Warsicka,
Grzegorz
Wiśniewski
i inni.
Dr hab. prof. nadzw. Diana Poskuta-Włodek