Tematyka monet
Kazimierz Dolny
Miasteczko, zwane perłą polskiego renesansu, zadziwia
pięknem krajobrazu i urodą architektury. W jego panoramie
dominują położone na wzgórzach zabytki: ruiny baszty wzniesionej
w XIV w. przez Władysława Łokietka, ruiny murowanego zamku
z czasów Kazimierza Wielkiego, kościół farny i klasztor. W miejscu, gdzie dziś stoi klasztor, już w XI w. istniała przy
przeprawie wiślanej osada, zwana Wietrzną Górą. W końcu XII w.
Kazimierz Sprawiedliwy przekazał ją siostrom norbertankom,
a one nadały jej imię darczyńcy. Nazwa pojawiła się po raz
pierwszy w dokumencie tego władcy z 1249 r.
Położenie na szlakach handlowych z Rusią, Zachodem
i państwem krzyżackim zadecydowało o rozwoju osady. Kazimierz
Wielki nadał jej prawa miejskie, a Władysław Jagiełło przyznał
prawo magdeburskie. Ukształtował się wtedy rynek z trzema
zwartymi pierzejami drewnianych domów, a po pożarach w 1561
i 1585 r. – także murowanych kamienic.
Największy rozkwit Kazimierza przypadł na XVI i 1. poł. XVII w.
i związany był z handlem zbożem oraz produktami leśnymi
z Europą Zachodnią. W tym czasie powstało kilkadziesiąt spichlerzy
o dekoracyjnych szczytach, z których do naszych czasów w różnym
stanie przetrwało 11. Patrycjuszowskie kamienice (Przybyłów,
Gorskich, Celejów) położone przy rynku uzyskały renesansowe
formy, attyki kryjące dachy i elewacje zdobione reliefem o treściach
religijnych (św. Mikołaj, św. Krzysztof).
Wojny szwedzkie i epidemie w XVII w. zapoczątkowały upadek
miasta, który pogłębił się w okresie zaborów. W 1869 r. Kazimierz
stracił prawa miejskie, odzyskał je dopiero w 1927 r. Obie wojny
światowe pozostawiły w nim poważne zniszczenia.
Odbudową miasta zajmował się w okresie międzywojennym
architekt Karol Siciński. Po II wojnie światowej realizował ją
według projektu autorskiego. Udało mu się wskrzesić wyjątkowy
klimat tego miejsca dzięki rekonstrukcji domów w rynku i innych
budowli oraz wizjonerskiej kreacji przestrzeni miejskiej.
Do najznakomitszych zabytków architektury Kazimierza
należy kościół farny, dominujący nad pozostałą zabudową.
Pierwotnie niewielka murowana świątynia przybrała obecne
kształty w latach 1610–1613. Fara wraz z pozostałymi kościołami
– reformackim i szpitalnym – tworzy malowniczą klamrę dla
historycznego centrum miasta. Synagoga, wzniesiona w 1536 r.,
przypomina o mieszkańcach pochodzenia żydowskiego, którzy
stanowili dominującą grupę od końca XVIII w. do Holokaustu
w czasie II wojny światowej.
Urok Kazimierza doceniali już w końcu XVIII i XIX w.
artyści, m.in. Zygmunt Vogel, malarz króla Stanisława Augusta,
Wojciech Gerson, Elwiro Andriolli, Józef Brandt. W 1909 r. odbył
się tu pierwszy plener malarski, a od 1923 r. regularne plenery
prowadził Tadeusz Pruszyński, profesor warszawskiej Szkoły
Sztuk Pięknych i założyciel działającego do dziś Towarzystwa
Przyjaciół Kazimierza.
Wielu malarzy wybrało Kazimierz na miejsce zamieszkania.
Tematem swojej twórczości uczyniła go pisarka Maria
Kuncewiczowa. Wielokrotnie powracał tu znakomity fotografik
Edward Hartwig, zauroczony przyrodą i architekturą.
Dziś Kazimierz jest nie tylko mekką artystów, ale także
turystów z całego świata, których przyciągają malownicze
położenie, zabytki, magiczna atmosfera, a także atrakcje kulturalne
(festiwale: filmowy, kapel i śpiewaków ludowych, muzyki i tradycji
klezmerskiej, koncerty muzyki organowej w kościele farnym).
W ciągu roku miasteczko, liczące ok. 3 tys. mieszkańców, odwiedza
1,5 mln gości, co zaczyna martwić konserwatorów zabytków.
Zarządzeniem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
8 września 1992 r. Kazimierz został uznany za pomnik historii.
Joanna Czaj