Tematyka monet
100-lecie Portu Gdynia
Na mocy traktatu wersalskiego Polska otrzymała
wąski pas wybrzeża (ok. 140 km z Półwyspem
Helskim włącznie) i prawo do korzystania
z portu w Gdańsku. W praktyce jednak,
w związku ze szczególnym statusem Gdańska
jako Wolnego Miasta, wykorzystanie istniejącego
portu na potrzeby militarne i handlowe Polski
nie było w pełni możliwe. W 1920 r., kilka miesięcy
po uroczystości zaślubin Polski z morzem,
Ministerstwo Spraw Wojskowych oddelegowało
inż. Tadeusza Wendę do wyznaczenia dogodnej
lokalizacji pod budowę przyszłego portu.
W czerwcu 1920 r. Tadeusz Wenda złożył sprawozdanie
z przeprowadzonych oględzin i obserwacji
Wybrzeża. Dogodne położenie Gdyni zapewniające
m.in. osłonięcie od wiatrów przez Półwysep
Helski, odpowiednia głębokość wody przy
brzegu oraz bliskość stacji kolejowej zaważyły na
wyborze tego właśnie miejsca. Później wszystko
potoczyło się dość szybko. W ciągu dwóch lat
(1921–1923) powstał Tymczasowy Port Wojenny
i Schronisko dla Rybaków. Jednocześnie w 1921 r.
Wenda przygotował koncepcję portu właściwego
o zdolności przeładunkowej 6 mln ton.
Rok później, 23 września 1922 r., Sejm RP przyjął
ustawę o budowie portu w Gdyni. W artykule 1
dokumentu czytamy: „Upoważnia się Rząd do
poczynienia wszelkich niezbędnych zarządzeń celem wykonania budowy portu morskiego przy
Gdyni na Pomorzu, jako portu użyteczności
publicznej”. Datę podjęcia uchwały przyjmuje się
za formalny początek Portu Gdynia.
Awers monety o nominale 20 zł przedstawia plan
gdyńskiego portu. Jako wzór posłużył plan w postaci
światłokopii kolorowanej ze zbiorów Muzeum
Miasta Gdyni wykonany przez Leona Wilbika na
podstawie projektu Tadeusza Wendy. Plan sporządzono
prawdopodobnie ok. 1936 r. Ukazuje on stan
portu na ten rok, a także Kanał Przemysłowy (który
ostatecznie nigdy nie powstał), część magazynów portowych oraz nabrzeży i basenów znajdujących
się w planach budowy na kolejne lata.
Na rewersie widnieje popiersie Tadeusza
Wendy wykonane na podstawie fotografii portretowej
z 1918 r., która jest przechowywana
w zbiorach Muzeum Miasta Gdyni. Ukazane
na pierwszym planie fragmenty portalu dźwigu
bramowego o ażurowej konstrukcji były używane
w czasach Wendy i obecnie. Dźwigi w tle
to już urządzenia współczesne. Przeszłość spotyka
się z teraźniejszością portu.
dr Anna Śliwa