Tematyka monet
Kanał Żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną
Realizacja pierwszego etapu nowej drogi wodnej,
łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, trwała
niespełna trzy lata, jednak przygotowania do tej
inwestycji rozpoczęły się dużo wcześniej. Sam
pomysł budowy kanału sięga jeszcze czasów panowania
króla Stefana Batorego, a po II wojnie światowej
wracał do niego inż. Eugeniusz Kwiatkowski,
budowniczy portu i miasta Gdynia: Narzucają
się dwa zadania o dużym znaczeniu gospodarczym.
Jest to przekopanie kanału na Mierzei zamykającej
Zatokę Elbląską w okolicach Kalbergu, dającego proste
i bezpośrednie wyjście na Bałtyk oraz ożywiającego
małe porty rybackie tej Zatoki.
Pierwsze prace projektowe rozpoczęły się już
w 2007 r., kiedy to przystąpiono do opracowania tzw.
studium wykonalności dla potencjalnej jeszcze wówczas
inwestycji. Rozpatrywano – oprócz zrealizowanej
– trzy inne lokalizacje. Zostały one jednak wykluczone
ze względu na bliskie sąsiedztwo rezerwatów
przyrody, parków leśnych czy obszarów zabudowanych.
Wybór miejsca był uzależniony ponadto od
ukształtowania terenu i długości przyszłego kanału.
Budowa Kanału Żeglugowego przez Mierzeję
Wiślaną jest najbardziej skomplikowaną inwestycją
hydrotechniczną w Polsce. W trakcie realizacji
zastosowano unikatowe rozwiązania, np. innowacyjne
betonowe bloki do budowy falochronów.
Wcześniej użyto ich jedynie w Holandii. W Polsce
– po raz pierwszy na świecie – układano je również
pod wodą.
Duży nacisk położono także na zapewnienie płynności
ruchu kołowego. Nowy układ komunikacyjny wykorzystuje
dwa mosty obrotowe, zapewniające ciągłość komunikacji
nawet w trakcie śluzowania. Projekt budowlany
był opracowaniem wielobranżowym, obejmującym elementy
z zakresu hydrotechniki, drogownictwa, inżynierii
mostowej, architektury i instalacji. Centrum przeprawy
jest Kapitanat Portu Nowy Świat, a jej najważniejszym
elementem – śluza z dwoma podwójnymi bramami. Na
Zalewie Wiślanym powstała również sztuczna wyspa do
odkładu urobku, która docelowo, jako bezludna, będzie
ostoją dla ptaków.
Kanał łączący Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską został
oficjalnie otwarty 17 września 2022 r., natomiast
całość inwestycji obejmuje dodatkowo przebudowę istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg wraz
z budową nowego mostu obrotowego w Nowakowie
oraz pogłębianie toru wodnego na Zalewie
Wiślanym i rzece Elbląg. Całkowita długość planowanej
drogi wodnej to niemal 23 km. Inwestorem
wszystkich etapów prac jest Urząd Morski
w Gdyni.
Rewers monety 5 zł z serii „Odkryj Polskę” –
„Kanał Żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną” przedstawia
Kapitanat Portu Nowy Świat oraz wejście
do kanału od strony Zalewu Wiślanego.
Magdalena Kierzkowska
Urząd Morski w Gdyni