Józef Chełmoński [20]

Józef Chełmoński (1849-1914)

Seria: Polscy malarze XIX / XX wieku
Nominał: 20 zł
Metal: 925/1000 Ag
Wymiary: 28x40 mm
Waga: 28.28 g
Stempel: lustrzany
Naklad: 30000 sztuk
Rant: gładki
Dodatek: tampondruk
Data emisji: 2014-11-07
Cena emisyjna: 172 zł
Na pierwszym planie: portret Józefa Chełmońskiego wzorowany na wizerunku autorstwa Leona Wyczółkowskiego z 1900 r. Pod nim umieszczono napis: JÓZEF CHEŁMOŃSKI. Poniżej – rok urodzin i rok śmierci malarza: 1849–1914. Na drugim planie: motywy z obrazu Józefa Chełmońskiego Żurawie z 1870 r.

Projektant: Ewa Olszewska-Borys
Na awersie umieszczono fragment obrazu Józefa Chełmońskiego Noc na Ukrainie zimą z 1877 r. W prawym górnym rogu: wizerunek orła ustalony dla godła Rzeczypospolitej Polskiej. Wokół wizerunku orła – napis i rok emisji: Rzeczpospolita Polska 2014. Poniżej – nominał: 20 zł.

Projektant: Ewa Olszewska-Borys

Porównywarka cen sklepowych

Jeśli chcesz mieć prezentowane wszystkie nazwy sklepów wykup abonament.
www.numizmatyczny.pl 164.00
177.00  
www.monety.gdynia.pl 179.00
185.00  
185.00  
190.00  
195.00  
www.supermonety.pl 199.99
www.numizmatyczny.com 200.00
205.00  
210.00  
www.enumizmatyczny.pl 215.00

Ceny aukcyjne i sklepowe

Jeśli chcesz mieć prezentowane wykresy cen aukcyjnych wykup abonament.

Ceny katalogowe

Jeśli chcesz mieć prezentowane wykresy cen katalogowych wykup abonament.

Statystyki inwestycyjne

Jeśli chcesz mieć prezentowane dane z tego działu wykup abonament.

Pomocnik inwestycyjny

Jeśli chcesz mieć prezentowane dane z tego działu wykup abonament.

Artykuł związany z monetą

Józef Chełmoński

W malarstwie Józefa Chełmońskiego zawiera się kwintesencja polskiej wsi, świat jej mieszkańców, przyrody i pejzażu. Tym tematom artysta pozostał wierny przez całe życie. Wychowywał się w rodzinnym majątku pod Łowiczem, a ostatnie 25 lat życia spędził w wiejskim dworku Kuklówce koło Grodziska Mazowieckiego. Studiował w Warszawie i Monachium, dłuższy czas przebywał w Paryżu, gdzie odniósł sukces artystyczny i finansowy. W wielkomiejskich parkach tęsknił jednak do dzikiej natury i chłopskich chat; nieodmiennie malował folwarki, rozpędzone zaprzęgi końskie, sceny przed karczmą i w polu, a wszystko na tle krajobrazów zapamiętanych z wędrówek po Mazowszu i z podróży na Ukrainę, Podole, Litwę czy Polesie.

Czytaj cały artykuł