Kanał Bydgoski [5]

Kanał Bydgoski

Seria: Odkryj Polskę
Nominał: 5 zł
Metal: (MN25/CuAl6Ni2) MN
Średnica: 24 mm
Waga: 6.54 g
Stempel: zwykły
Naklad: 1200000 sztuk
Rant: moletowany nieregularnie; na boku ośmiokrotnie powtórzony napis: NBP, co drugi odwrócony o 180 stopni, rozdzielony gwiazdkami
Dodatek: brak
Data emisji: 2015-05-22
Cena emisyjna: 5 zł
W centralnej części monety – odwzorowanie zabytkowych spichrzy, znajdujących się nad rzeką Brdą w samym centrum Bydgoszczy. Wzdłuż otoku na wydzielonym pierścieniu – nazwa monety: KANAŁ BYDGOSKI. W dolnej części pierścienia – elementy dekoracyjne: linie stylizowane na fale. Linie brzegowe odwzorowane na monecie wychodzą poza centralną część rewersu na pierścień z miedzioniklu, tworząc przedłużenie perspektywy krajobrazu.

Projektant: Dobrochna Surajewska
W centralnej części monety – wizerunek orła ustalony dla godła Rzeczypospolitej Polskiej. Poniżej – znak menniczy: m/w, rok emisji: 2015. Wzdłuż otoku na wydzielonym pierścieniu – nominał: 5 ZŁOTYCH, kraj emitenta: RZECZPOSPOLITA POLSKA.

Projektant: Dobrochna Surajewska

Porównywarka cen sklepowych

Jeśli chcesz mieć prezentowane wszystkie nazwy sklepów wykup abonament.
6.00  
6.50  
6.90  
www.alegan.pl 7.00
7.00  
www.numizmatyczny.pl 7.00
7.00  
7.50  
8.00  
8.00  
8.00  
8.90  
9.99  
www.numizmatyczny.com 9.99
10.00  
10.99  
12.00  

Ceny aukcyjne i sklepowe

Jeśli chcesz mieć prezentowane wykresy cen aukcyjnych wykup abonament.

Ceny katalogowe

Jeśli chcesz mieć prezentowane wykresy cen katalogowych wykup abonament.

Statystyki inwestycyjne

Jeśli chcesz mieć prezentowane dane z tego działu wykup abonament.

Pomocnik inwestycyjny

Jeśli chcesz mieć prezentowane dane z tego działu wykup abonament.

Artykuł związany z monetą

Kanał Bydgoski

Kanał Bydgoski, wybudowany w latach 1773–1774, jest wyjątkowym zabytkiem myśli hydrotechnicznej. Połączył dorzecza Wisły i Odry, poprzez ich dopływy – Noteć i Brdę. Budowa kanału trwała zaledwie półtora roku. W tym celu do głównych prac sprowadzono około 8 tysięcy osadników. Na przełomie XVIII/XIX wieku zbudowano śluzy murowane, które do dziś możemy podziwiać na starym Kanale Bydgoskim.

Znaczenie Kanału Bydgoskiego zdecydowanie wzrosło w drugiej połowie XIX wieku, kiedy pojawiły się pierwsze statki napędzane parą. Przed I wojną światową rozpoczęto przebudowę kanału. Uruchomiony w 1915 roku nowy odcinek połączył Brdę – poprzez śluzy „Okole” i „Czyżkówko” – ze starym kanałem. Inwestycja ta, ...

Czytaj cały artykuł