100-lecie lotnictwa wojskowego [10]

100-lecie polskiego lotnictwa wojskowego

Seria: brak
Nominał: 10 zł
Metal: 925/1000 Ag
Średnica: 32 mm
Waga: 14.14 g
Stempel: lustrzany
Naklad: 15000 sztuk
Rant: gładki
Dodatek: brak
Data emisji: 2019-12-12
Cena emisyjna: 120 zł
Rewers monety nawiązuje do początków polskiego lotnictwa wojskowego. Pokazano na nim sylwetkę samolotu myśliwskiego Fokker E.V (D.VIII), na jakim latali polscy piloci w walkach przeciwko Ukraińcom o Lwów i na froncie południowym w 1918 r. Samolot ma na skrzydłach duże biało-czerwone szachownice – znak rozpoznawczy polskiego lotnictwa wojskowego przyjęty w 1918 r. Nad nim umieszczono zaprojektowaną przez prof. Władysława Gruberskiego i wprowadzoną w 1919 r. odznakę pilota wojskowego, tzw. gapę, przedstawiającą orła z rozpostartymi w locie skrzydłami, trzymającego w dziobie wieniec laurowy. Całość umieszczona jest na tle widocznej z lotu ptaka siatki pól, charakterystycznej dla polskiego krajobrazu.

Projektant: Robert Kotowicz
Na awersie monety, nawiązującym do współczesnego polskiego lotnictwa wojskowego, przedstawiono sylwetki dwóch samolotów F-16 w locie.

Projektant: Robert Kotowicz

Porównywarka cen sklepowych

Jeśli chcesz mieć prezentowane wszystkie nazwy sklepów wykup abonament.

Ceny aukcyjne i sklepowe

Jeśli chcesz mieć prezentowane wykresy cen aukcyjnych wykup abonament.

Ceny katalogowe

Jeśli chcesz mieć prezentowane wykresy cen katalogowych wykup abonament.

Statystyki inwestycyjne

Jeśli chcesz mieć prezentowane dane z tego działu wykup abonament.

Pomocnik inwestycyjny

Jeśli chcesz mieć prezentowane dane z tego działu wykup abonament.

Artykuł związany z monetą

100-lecie polskiego lotnictwa wojskowego

Gdy po zakończeniu I wojny światowej w 1918 r., po 123 latach rozbiorów odradzało się niepodległe państwo polskie, a wraz z nim jego siły zbrojne, zaczęto także tworzyć polskie lotnictwo wojskowe. Klęska poniesiona przez zaborców na frontach Wielkiej Wojny osłabiła ich panowanie na terenach polskich. Dzięki temu Polacy zdołali opanować wiele ważnych lotnisk, na których zdobyto pewną ilość sprzętu latającego. Okazało się też, że w powstającym wojsku są ludzie z przeszkoleniem lotniczym uzyskanym w armiach zaborczych.

Od pierwszych dni swego istnienia polskie lotnictwo włączyło się w walkę o utrzymanie odzyskanej niepodległości. Przyjmuje się, że pierwszy lot bojowy został wykonany już 5 listopada 1918 r. przez por. pil. ...

Czytaj cały artykuł