100-lecie Portu Gdynia [20]

100-lecie Portu Gdynia

Seria: brak
Nominał: 20 zł
Metal: 925/1000 Ag
Średnica: 38.61 mm
Waga: 28.28 g
Stempel: zwykły
Naklad: 12000 sztuk
Rant: gładki
Dodatek: transparentna żywica, oksyda
Data emisji: 2022-09-14
Cena emisyjna: 290 zł
Z prawej strony popiersie inż. Tadeusza Wendy na tle fragmentu portalu dźwigu bramowego o ażurowej konstrukcji oraz wizerunków dźwigów portowych nad wodą. Z lewej strony, u dołu, napis: inż. TADEUSZ / WENDA; powyżej, pionowo, ułożony z liter pod kątem 90° napis: 100-LECIE oraz w górnej części, poziomo napis: PORTU GDYNIA.
Centralnie plan gdyńskiego portu na podstawie projektu inż. Tadeusza Wendy ze stylizowaną powierzchnią wody o nieregularnej strukturze nawiązującej do morskich fal – w kolorze niebieskim. U góry wizerunek orła ustalony dla godła Rzeczypospolitej Polskiej, pod orłem, po prawej stronie, znak mennicy: m / w; z lewej strony orła napis: 20 ZŁ; wzdłuż lewego brzegu, od góry ku dołowi, półkolem napis: RZECZPOSPOLITA POLSKA 2022.

Porównywarka cen sklepowych

Jeśli chcesz mieć prezentowane wszystkie nazwy sklepów wykup abonament.
317.00  
www.omega-numizmaty.pl 395.00
395.00  
www.mdnumi.pl 399.00
399.00  
449.99  
www.swiat-monet.pl 479.00
www.coin24.pl 480.00

Ceny aukcyjne i sklepowe

Jeśli chcesz mieć prezentowane wykresy cen aukcyjnych wykup abonament.

Ceny katalogowe

Jeśli chcesz mieć prezentowane wykresy cen katalogowych wykup abonament.

Statystyki inwestycyjne

Jeśli chcesz mieć prezentowane dane z tego działu wykup abonament.

Pomocnik inwestycyjny

Jeśli chcesz mieć prezentowane dane z tego działu wykup abonament.

Film dotyczący monety


Artykuł związany z monetą

100-lecie Portu Gdynia

Na mocy traktatu wersalskiego Polska otrzymała wąski pas wybrzeża (ok. 140 km z Półwyspem Helskim włącznie) i prawo do korzystania z portu w Gdańsku. W praktyce jednak, w związku ze szczególnym statusem Gdańska jako Wolnego Miasta, wykorzystanie istniejącego portu na potrzeby militarne i handlowe Polski nie było w pełni możliwe. W 1920 r., kilka miesięcy po uroczystości zaślubin Polski z morzem, Ministerstwo Spraw Wojskowych oddelegowało inż. Tadeusza Wendę do wyznaczenia dogodnej lokalizacji pod budowę przyszłego portu.

W czerwcu 1920 r. Tadeusz Wenda złożył sprawozdanie z przeprowadzonych oględzin i obserwacji Wybrzeża. Dogodne położenie Gdyni zapewniające m.in. osłonięcie od wiatrów przez Półwysep Helski, ...

Czytaj cały artykuł