100-lecie Portu Gdynia [20]
100-lecie Portu Gdynia
Seria: brak
Nominał: 20 zł
Metal: 925/1000 Ag
Średnica: 38.61 mm
Waga: 28.28 g
Stempel: zwykły
Naklad: 12000 sztuk
Rant: gładki
Dodatek: transparentna żywica, oksyda
Data emisji: 2022-09-14
Cena emisyjna: 290 zł
Nominał: 20 zł
Metal: 925/1000 Ag
Średnica: 38.61 mm
Waga: 28.28 g
Stempel: zwykły
Naklad: 12000 sztuk
Rant: gładki
Dodatek: transparentna żywica, oksyda
Data emisji: 2022-09-14
Cena emisyjna: 290 zł
Z prawej strony popiersie inż. Tadeusza Wendy na tle
fragmentu portalu dźwigu bramowego o ażurowej
konstrukcji oraz wizerunków dźwigów portowych nad wodą.
Z lewej strony, u dołu, napis: inż. TADEUSZ / WENDA;
powyżej, pionowo, ułożony z liter pod kątem 90° napis:
100-LECIE oraz w górnej części, poziomo napis: PORTU
GDYNIA.
Centralnie plan gdyńskiego portu na podstawie projektu
inż. Tadeusza Wendy ze stylizowaną powierzchnią wody
o nieregularnej strukturze nawiązującej do morskich
fal – w kolorze niebieskim. U góry wizerunek orła ustalony
dla godła Rzeczypospolitej Polskiej, pod orłem, po prawej
stronie, znak mennicy: m / w; z lewej strony orła napis:
20 ZŁ; wzdłuż lewego brzegu, od góry ku dołowi, półkolem
napis: RZECZPOSPOLITA POLSKA 2022.
Porównywarka cen sklepowych
Jeśli chcesz mieć prezentowane wszystkie nazwy sklepów wykup abonament.
317.00 |   | |
395.00 |   | |
395.00 |   | |
www.mdnumi.pl | 399.00 |
399.00 |   | |
449.99 |   | |
www.swiat-monet.pl | 479.00 | |
www.coin24.pl | 480.00 |
www.numizmatyczny.com | 480.00 | |
www.e-kolekcjoner.pl | 629.00 |
Statystyki inwestycyjne
Jeśli chcesz mieć prezentowane dane z tego działu wykup abonament.
Pomocnik inwestycyjny
Jeśli chcesz mieć prezentowane dane z tego działu wykup abonament.
Film dotyczący monety
Artykuł związany z monetą
Na mocy traktatu wersalskiego Polska otrzymała
wąski pas wybrzeża (ok. 140 km z Półwyspem
Helskim włącznie) i prawo do korzystania
z portu w Gdańsku. W praktyce jednak,
w związku ze szczególnym statusem Gdańska
jako Wolnego Miasta, wykorzystanie istniejącego
portu na potrzeby militarne i handlowe Polski
nie było w pełni możliwe. W 1920 r., kilka miesięcy
po uroczystości zaślubin Polski z morzem,
Ministerstwo Spraw Wojskowych oddelegowało
inż. Tadeusza Wendę do wyznaczenia dogodnej
lokalizacji pod budowę przyszłego portu.
W czerwcu 1920 r. Tadeusz Wenda złożył sprawozdanie
z przeprowadzonych oględzin i obserwacji
Wybrzeża. Dogodne położenie Gdyni zapewniające
m.in. osłonięcie od wiatrów przez Półwysep
Helski, ...